Mindfulness

laos 2011 078

Ben jij iemand die vaak het gevoel heeft geleefd te worden door de waan van de dag; zichzelf voorbij rent en geen tijd neemt om te ontspannen; last heeft van gepieker, spanning, stress, onrust of pijnklachten???

Of wil jij leren beter om te gaan met lastige emoties; meer balans tussen in- en ontspanning te hebben; rust, tevredenheid en meer energie in je dagelijkse leven te creëren; meer te genieten van het leven in het hier en nu???

Dan is een training mindfulness iets voor jou!

Mindfulness vindt zijn oorsprong in het boeddhisme. In 1979 heeft de Amerikaan Jon Kabat-Zinn, aan het University of Massachusetts Medical Center, als eerste een acht weken durende training ontwikkeld: Mindfulness Based Stress Reductie (MBSR). In de geestelijke gezondheidszorg werd later MBCT bekend: Mindfulness Based Cognitieve Therapie. Mindfulness is een wetenschappelijk bewezen methode om effectiever met stress en werkdruk om te leren gaan. Oosterse wijsheid en westerse psychologie worden in dit programma gecombineerd.

Mindfulness is een vorm van meditatie waarin je traint om met volle aandacht in het huidige moment te zijn, zonder te oordelen.  Mindfulness betekent opmerkzaam zijn. Vaak leef je op de automatische piloot en sta je niet bewust stil bij gebeurtenissen, keuzes en ervaringen van alle dag. In mindfulness training leren we hoe we steeds weer de rust en helderheid in onszelf kunnen opzoeken. Wanneer het leven ons deze rust niet gunt, leren we zo goed mogelijk om te gaan met wat er gebeurt. Lichaam, gevoelens, gedachten en communicatie zijn daarbij belangrijke thema’s.

Je leert tijdens de training bewust om te gaan met je aandacht door stil te staan bij je dagelijkse routines. Met mindfulness vergroot je je bewustzijn van je eigen gedachten, gevoelens en lichamelijke signalen. Je observeert jezelf op een niet oordelende manier en leert zo de signalen van je lichaam en de automatische neiging van je geest herkennen. En dat geeft ruimte; daardoor leef je intenser en kun je tegelijkertijd makkelijker ontspannen.

Onderwerpen die specifiek in deze training aan bod komen zijn onder andere:

  • Je automatische piloot herkennen
  • Omgaan met hindernissen
  • Bewust zijn van de adem
  • Aanwezig blijven
  • Toestaan, laten zijn en acceptatie
  • Gedachten zijn geen feiten
  • Hoe kan ik het beste voor mezelf zorgen
  • Gebruiken wat geleerd is om met stressvolle situaties om te gaan.

Tijdens de mindfulness training staat ervaren, oefenen en doen centraal. Daarbij werken we met eenvoudige oefeningen gericht op tot stilstand komen, kijken naar en omgaan met wat zich aandient. De oefeningen zijn een mix van begeleide meditaties, bewegingsoefeningen en cognitieve technieken. Je leert gedrags- en gedachtenpatronen herkennen door begeleide aandachts- en concentratietechnieken. Daarnaast oefen je gericht met het anders omgaan met dagelijkse uitdagingen zoals het omgaan met stress, pijn en vermoeidheid.

De training vraagt een grote eigen inzet. Het echte leren gebeurt tijdens het dagelijks oefenen thuis. Wie deelneemt verbindt zich om gedurende deze 8 weken minstens 3 kwartier per dag voor zichzelf te reserveren en thuis te oefenen. Een nieuwe gewoonte aanleren kost tijd; hoe meer je oefent, hoe groter het effect. Het is van belang dat je bereid bent om op een open en eerlijke manier je eigen leven onder de loep te nemen, zonder uit te gaan van vooronderstellingen, overtuigingen of ideeën.

De training bestaat uit 8 bijeenkomsten van 2,5 uur en een terugkombijeenkomst een paar maanden na de training. Bij de training hoort een werkboek en een aantal links voor laptop, tablet of telefoon met begeleide oefeningen. Beiden zullen digitaal worden aangeleverd. Als je bovenstaande apparaten niet hebt kan je het werkboek uitgeprint krijgen en een CD met de basisoefeningen.

 

“Geef me de kalmte om te accepteren wat ik niet kan veranderen,

de moed om te veranderen wat ik kan veranderen

en de wijsheid om het verschil te kennen”.

Bron onbekend.